Firma doradcza Deloitte - we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej oraz klubami 1. ligi - przygotowała raport finansowy za 2019 rok.
Raport za rok 2019 nie uwzględnia takich kategorii jak transfery bądź wypożyczenia piłkarzy.
- Są to często wydarzenia jednorazowe i nie odzwierciedlają możliwości generowania stałych przychodów przez klub (transfery nie stanowią trwałego źródła budowania całościowej wartości futbolu, ponieważ przychody z transferu jednego klubu są kosztem innego) - czytamy w raporcie. - Są one natomiast zaprezentowane w oddzielnej klasyfikacji. W celu uzyskania pełnej kwoty przychodów dotyczącej danego klubu należy zatem zsumować wartość przychodów zaprezentowaną w rankingu oraz wartość przychodów z transferów.
Hasło Olsztyn w 2019 roku w mediach padało 54 tysiące 252 razy. Wartość mediowa została wyceniona na ponad 8 milionów złotych (8 121 913 złotych). To daje 8. miejsce w klasyfikacji. Na czele Mielec, Poznań oraz Tychy.
Stomil Olsztyn zaprezentował w 2019 roku łącznie 89 ekspozycji marek. Łączna liczba ekspozycji wyniosła: 178,187 tysięcy.
Stomil Olsztyn z działalności sportowej pozyskał 3 miliony 56 tysięcy. Daje to w rankingu Deloitte (Analiza firmy doradczej na podstawie danych przekazanych przez kluby) to 13. miejsce w zestawieniu. Na czele Miedź Legnica, Podbeskidzie Bielsko-Biała oraz GKS Tychy.
42% kosztów Stomil Olsztyn wydaje na wynagrodzenia. Wg. firmy Deloitte wskaźnik niższy od optymalnego. Najwięcej na wynagrodzenia wydała Stal Mielec bo 88 %.
W 2019 roku Stomil Olsztyn miał 23. sponsorów. Daje to miejsce w środku stawki na tle wszystkich klubów 1. ligi. Średnio jeden sponsor Stomilu przekazał 69. tysięcy złotych. Najwięcej sponsorów miała Chojniczanka Chojnice bo 138.
TUTAJ DO PRZECZYTANIA CAŁY RAPORT FINANSOWY 1. LGI ZA 2019 ROK
Jak wygląda zestawienie przychodów klubu w 2019 roku? O to co czytamy w raporcie:
- W tegorocznym zestawieniu przychodów Stomil Olsztyn zanotował spadek o jedną pozycję w porównaniu do poprzedniej edycji i zajął 13. miejsce - czytamy w raporcie firmy doradczej Deloitte. - Klub z Warmii wygenerował przychody z podstawowej działalności na poziomie 3,56 mln zł. Przychody komercyjne stanowią najważniejsze źródło wpływów klubu z Olsztyna.
- Na konto klubowe wpłynęło łącznie 2,09 mln zł, na co składały się środki pochodzące od sponsorów (76%), dotacje miejskie (16%) oraz pozostałe wpływy (8%). Sponsorami Głównymi olsztyńskiego klubu są Budimex SA (firma budowlana), DBK Sp. z o.o. (dostawca produktów i usług dla branży TSL) oraz Miasto Olsztyn. Drugim co do wielkości źródłem przychodów były wpływy z transmisji i premii za udział w rozgrywkach krajowych – 29% udziału w przychodach.
W 2019 roku Stomil uzyskał 200 tys. zł premii z programu Pro Junior System, dla porównania w roku poprzednim zgarnął najwyższą możliwą nagrodę – 1,6 mln zł. Wpływy z dnia meczowego zapewniły dodatkowe przychody w wysokości 430 tys. zł. W sezonie 2019/2020 na mecze Stomilu przychodziło średnio 2 211 widzów, co przełożyło się na 11% wzrost w stosunku do poprzedniego sezonu.